Pedagogiek

Pedagogiek biedt:

  • wetenschappelijke verslagen van empirisch, theoretisch en historisch onderzoek op het gebied van opvoeding, onderwijs en vorming
  • reviews van lopend of afgerond onderzoek
  • discussiebijdragen en essays (opiniërende bijdragen van wetenschappelijk niveau)
  • boekbesprekingen

Het tijdschrift Pedagogiek verschijnt drie keer per jaar en stelt zich ten doel de wetenschappelijke discussie over opvoeding, onderwijs en vorming binnen het Nederlands taalgebied te stimuleren en te ondersteunen.

Abonnees van Pedagogiek krijgen naast het tijdschrift volledige toegang tot deze website. Klik hier en abonneer u nu!

 

Vol 35, Nr 1 (2015)

Inhoudsopgave

Redactioneel

Joep Bakker Samenvatting
Verheffingsmachine 3-5

Onderzoek

Jan Steutel, Doret de Ruyter Samenvatting
Het geweten: analyse van een grondbegrip van morele opvoeding 6-20
Nelleke Bakker Samenvatting
De identificatie van kinderen met leerproblemen in tijden van expansie van het speciaal onderwijs en vestiging van de academische orthopedagogiek in Nederland (ca. 1945-1965) 21-38
Maarten Penninckx, Jan Vanhoof Samenvatting
Aan welke doelstellingen moeten schooldoorlichtingen voldoen? Exploratieve studie in Vlaanderen met de Delphi Methode 39-63
Virginie März, Geert Kelchtermans, Karen Vermeir, Anne Appeltans Samenvatting
Artefacten als onderwijsvernieuwers. De casus van de BaSO-fiche in de zorgcontinuïteit tussen basis- en secundair onderwijs 64-84
Yvonne Leeman, Monique Volman Samenvatting
Beroepstrots als bron voor burgerschap: Burgerschapsvorming in het vmbo 85-104
ISSN: 1567-7109